Zapraszam do rejstracji na forum.
Masa napędna Pt47 była duża, jednakże maszyna ta dysponowała potężnym silnikiem parowym, przez co ruszała żwawo, szybko nabierając prędkości. Głównym jej zastosowaniem było prowadzenie ciężkich pociągów pośpiesznych, szczególnie na trasach dalekobieżnych. Prowadziły też ciężkie pociągi osobowe na trudnych szlakach np. z Krakowa do Krynicy. W trakcji ustalonej, po rozpędzeniu, Pt47 bez trudu osiągała szybkość 100 km/h, nawet z ciężkim składem, jednakże jej bieg nie był tak spokojny i wyważony jak Pm36 - szczególnie na szlakach o słabszym torze. Maksymalną prędkość 110 km/h Pt47 mogła osiągnąć nawet ze składem o masie 600 Ton, wymagała jednak wtedy dobrego gatunku węgla. Wydajność kotła była dobrze dobrana dla mocy maszyny parowej, wyjątkowo obserwowało się zjawisko wyczepywania kotła. W latach 50. maszyny te biły rekordy dobowych przebiegów, nawet 824 km w ciągu doby. Na jednej z tych maszyn uzyskano rekordowy przebieg 1.000.000 km bez naprawy głównej. Popularne "petuchy" były synonimem prestiżu, zwłaszcza dla mechanika-maszynisty i stanowiły o szczytowej pozycji zawodowej całej drużyny, która ją obsługiwała.
wyprodukowano 180 sztuk tej serii parowozów.
fotki:
Offline